tisdag 28 september 2010

Beskrivning Ljuskort och Bildmålarutmaning

Ibland hinner man inte med... och idag var en sån dag. Jag har jobbat 2 gånger 8 timmars pass på samma sömn, hunnit med en trafikolycka och kraschat en dator på jobbet. Så kortet och anvisningarna jag lovade hans inte med, men nu kommer dom!
Ta ett cardstock, skär av det till måtten 30 *15 (eller 17 com om du vill ha vikflikar) Sen bigar du från det ena hörnet efter 1 cm, 2 cm, 4 cm, 2 cm, 12,5 cm och då ska det vara en bit på 8,5 cm kvar.

Sen kan du börja skära till mönsterpapper som du vill ha på kortet, jag satsar här på ett julkort :)
Bitarna ska vara på baksidan av kortet, på de bitar som är 2,4,2 cm.

Kanske vill du ha samma färg i kortet, bara att skära till och sätta på framsidan (insidan) på 12,5 biten men inte på hela utan ca 8,5 cm då ljusboxen ska vara på sidan. Sen skär du en rektangel (hål) på ca 11*2 cm. Jag använder en kniv/skalpell för att få ett bra resultat.

Nu kan man välja om man vill ha ett kort som går att öppna, eller som jag gör nu, en med en tagficka. Jag skar av ena hörnet, på cardstocket och på en bit mönstrat papper och satte ihop dem, sen limmade jag ihop fickan och dekorerade med stämplar från Bildmålarnas nya julstämplar.

För att ljusen skulle hålla sig kvar använder jag ett fint band som jag binder runt och in i kortet, fäster lite med gluedots på baksidan så det inte ska kasa bort.Textstämpeln är också från bildmålarna, så söt text tycker jag :)

Tagen gjorde jag med hjälp av lite scrapbitar ut lådan och ett fint gammaldags klistermärke som jag satte ihop.

Och här kommer det färdiga resultatet! Jag tänkte även delta i Bildmålarnas utmaning med detta kort där det gäller att göra ett kort med valfri vikning och deras motivstämplar. Kolla deras hemsida vet jag.


Hoppas detta var till lite nytta, ett väldigt roligt och enkelt kort att göra och blir så snygga. Jag har ytterligare ett klar som kommer de närmsta dagarna och ett under tillverkning. Om det är några frågor om hur du gör det och inte förstår mina anvisningar så fråga gärna!

Men nu ska jag sova lite så jag orkar med ytterligare ett nattpass i chokladfabriken imorgon (och kanske påbörja packning till helgen)
Nattinatt!

9 kommentarer:

Eva J sa...

Så fint ljuskort och en jättebra beskrivning.Härligt kombinerat med de båda stämplarna och så fint färglagt.
Ha det gott
Eva

Kattiz sa...

Tack, hoppas det var lättförståligt :)
Det är ju så roligt att göra, OCH att ge bort!
Ja, bildmålarnas jul/vintermotiv är väldigt enkla att kombinera med varandra.

Turid sa...

För ett läckert ljuskort du har skapat!!
Snyggt motiv og flott färgläggning,
kanonfin beskrivning också:)

Fortsatt trevlig helg:)
Kram från Turid

Anonym sa...

Tack Kattiz! Ska absolut prova att göra ett! Tack för besväret att du la upp det igen.
Kram!
/Emelie

Angelica sa...

Vilken bra beskrivning, tack för att du delar med dig. Detta ska jag testa i helgen. Håll utkik i min blogg efter resultatet :)

Angelica sa...

Hej

Använde din tutorial för att skapa ett ljuskort, länkade till dig så du får credit för det du lägger ut :) Hoppas det var okej?

Mvh
Angelica

Kattiz sa...

Oj, ska genast springa över å kika :) Självklart går det bra :) snarare jätteroligt att du länkar tillbaka :D

Caila sa...

Blev verkigen jätte fint! Och blir ett perfekt tackkort till mina toastmasters på lördag tillsammansmed ljuskopparna som de ska få som tack för all hjälp då de älskar att tända ljus! =) Tack för tipset och jätte bra beskrivning!

Caila sa...

Lovar även jag att lägga upp i min blogg och länka så de som ser vet vart det kommer ifrån! =)